Det känns som om det bara var igår vi inte hade annat än papperskartor att förlita oss på. Förr fick vi lov att acceptera repor och små bucklor på bilen om vi kom för nära en vägg eller ett annat fordon. Idag finns det inbyggd GPS i nästan alla fordon. Sensorer och kameror – numera standard på de flesta nyare bilmodeller – ser till att du inte kör in i något (eller någon). Med den senaste autonoma tekniken kan din bil inte bara kommunicera med dig, utan med andra fordon – och faktiskt också med själva vägen.
Biltillverkarna provar hela tiden nya sätt att förbättra kommunikationen fordon emellan för att göra det säkrare ute på vägarna. Nya bilmodeller har även självkörningsfunktioner som gör att bilen kan ”ta över ratten” i vissa situationer. Dessutom utvecklas tekniken så att vägarna kan kommunicera direkt med din bil. Trots att vi inte har helt autonoma bilar än, så leder den här nya tekniken oss i den riktningen.
Här är några sätt på vilka ditt fordon redan kan kommunicera, och några som är på gång inom en snar framtid.
Bilar som kommunicerar med varandra
Nya innovationer, som exempelvis olika säkerhetsfunktioner, finns redan i vissa bilar. Faktum är att funktionerna faller in under kategorin vehicle-to-vehicle communication (V2V) och banar väg för helt autonoma bilar. Det innebär att du kan luta dig tillbaka och läsa tidningen medan din bil kör dig fram och tillbaka till jobbet. Innan vi får helt autonoma fordon i någon större mängd kommer vi först att få bilar som kan kommunicera med varandra. De bromsar automatiskt om bilen framför ändrar hastighet eller plötsligt stannar mitt på vägen. De kommer också att kunna ta del av information om trafiksituationen och eventuella olyckor i förväg, eller om utryckningsfordon närmar sig bakifrån.
I framtiden kommer bilarna kunna interagera med hjälp av V2V-tekniken. Din bil kommer kunna köra i grupp tillsammans med andra i en väl koreograferad samklang. Detta kan minska antalet olyckor eftersom bilarna då står i ständig kontakt med och reagerar på varandra. Den amerikanska regeringen ville ha mandat att förse alla nya bilar med den här tekniken, men förslaget blev nedröstat. De största bilföretagen i USA testar dock den här tekniken i alla fall, och enligt en studie från National Highway Safety Administration kan bil-till-bil-kommunikation minska antal olyckor med 79 procent.
Fordonen kommunicerar med vägen
Har det hänt att du blir distraherad medan du kört bil så att du missat skyltar om ändrad hastighet eller varningar för vägarbeten? Den nya ”vehicle-to-infrastructure communication” (V2I) är under utveckling. Det betyder att vägar och motorvägar inom kort ska kunna “prata” med specialutrustade fordon och varna för faror eller förändringar längre fram efter körsträckan. Till exempel kommer bilar kunna kommunicera med vägskyltar och trafiksignaler och därmed förbättra trafiksäkerheten. Tekniken kan också användas till att hitta den bästa rutten med hjälp av informationen om vägförhållandena som fordonet tar emot.
Håll ögonen på vägen
Många av oss tar numera saker som parkeringssensorer och pipande backvarnare för givna. De är inget annat än små finesser som hjälper oss att undvika repor på stötfångarna och stänkskärmarna. Denna teknik är bara toppen av isberget. De nya digitala instrumentbrädorna kommer kunna kommunicera direkt med vägarna och varna föraren om skyltar, samt förändringar vad gäller hastighet och väglag. Andra bilar går ett steg längre och använder samma teknik som finns i cockpit på flygplan. De visar meddelanden som ett slags “hologram” på vindrutan för att du alltid ska kunna hålla ögonen på vägen.
Sakta ner!
Utvecklingen mot helt autonoma eller självkörande bilar pågår för fullt, men vi är inte riktigt där än. Vissa bilar kan dock redan nu ge dig en vink om hur det kan vara att helt överlåta körningen till fordonet, och du är kanske inte ens medveten om det. Delvis autonoma fordon finns redan och du låter den överta kontrollen, åtminstone under korta perioder.
Funktioner som farthållare, körfältscentrerande styrning och handsfreestyrning accelererar, bromsar eller styr autonomt under kortare perioder i okomplicerade trafiksituationer. År 2018 är det många dyrare modeller från bilmärken som BMW, Jaguar, Land Rover och Mercedes Benz som har dessa egenskaper, men det är inte bara avancerade märken som introducerar den nya autonoma tekniken. Honda, Ford och Toyota (bland många andra) har också dessa funktioner. Trots att den nya tekniken gör att du kan ta en paus under körningen så behöver du fortfarande vara uppmärksam om bilen inte reagerar när den borde.
Text: Andrea Heisinger, Junior Online Editor för Sixt USA
Översättning: Ingrid Carlsson