Indiska företaget Ola Electric har blivit känt för sina supermoderna elmopeder i stilren design. Vd:n och entreprenören Bhavish Aggarwal ‒ Indiens egen Elon Musk ‒ har som mål att bara eldrivna scooters kommer säljas i Indien år 2025. Andra innovativa idéer har resulterat i en fabrik som endast anställer kvinnliga medarbetare, och han tänker även lansera en egen elbil.
Den som söker en bra och billig elbil, och har lite is i magen, kan vänta in den senaste produktidén från indiska elskotertillverkaren Ola Electric. Ola-bilen är en halvkombi i cool framtidsdesign, om man ska tro den 3D-bild som spreds i sociala medier för en tid sedan.
På bilden verkar hela övre delen av bilen vara utav glas – vindrutan går ihop med taket – medan sidorutorna ser ut så som vi är vana. Om det här är en smart och säker konstruktion det återstår att se (hur funkar det vid krockar och i starkt solljus?), men det ger onekligen bilen ett intressant futuristiskt utseende.
Elmopeder från Indien
Vi tar det från början. Förvaltningsbolaget ANI Technologies etablerade 2017 ett nytt dotterbolag, Ola Electric. De har ett flertal dotterbolag med majoriteten av verksamheten inom mobilitet och rörlighet. Ett exempel är Ola Cabs som har som mål att ställa om lokaltrafiken från fossila bränslen till eldrivna fordon (taxibilar, hyrbilar, bussar, rickshaws…).
ANI Technologies äger fortfarande namnet Ola, men 2019 köpte en av grundarna upp en majoritet av aktierna i Ola Electric. Vi menar förstås Bhavish Aggarwal. Han blev därmed CEO för Ola Electric som också gjordes om till ett självständigt företag.
Så sent som i december 2021 levererades de första elmopederna i Indien och idag produceras 1000 per dag. Under 2022 förväntas man ta sig in på den europeiska marknaden med modellerna Ola S1 och Ola S1 Pro. Kanske kommer de också till Sverige… Namnet Ola passar i alla fall för den svenska marknaden!
Ola S1 och Ola S1 Pro
Vi säger elmopeder, men det rör sig egentligen om en elmoped, en EU-moppe och en lätt motorcykel. Medan modellen Ola S1 har en toppfart på 25 respektive 45 km/tim, så har Ola S1 Pro en toppfart på 115 km/tim. I övrigt har samtliga modeller en kraft på 8,5 kW (11,4 hk) och väger 121 kg.
Motorn är lågt och centralt placerad, vilket ger scootern en bra stabilitet. Det är speciellt praktiskt och säkert i stadstrafik. Alla modellerna har också samma laddningstid: 100% på 6 timmar, 50% på 18 minuter.
Det enda som skiljer dem åt, förutom toppfarten, är räckvidden. Ola S1 har en räckvidd på 121 km medan Ola S1 Pro kan klara sig 181 km på en laddning.
På Ola Futurefactory anställer man bara kvinnor
Ola Electric är pionjärer på mer än ett sätt. I Bengaluru bygger man en ny fabrik och medarbetarna är alla kvinnor – över 10 000 för att vara mer exakt. Därmed blir Ola Futurefactory världens största fabrik för elfordon med endast kvinnliga anställda.
Enligt Aggarwal är detta ett försök att göra arbetsmarknaden i Indien mer jämställd. Innan satsningen var 88 procent av alla industrianställda män. Genom att inte anställa några män ges kvinnorna en möjlighet till att förbättra sin ekonomiska situation. Det ger inte bara dem själva och deras familjer en bra utveckling, det påverkar hela samhället.
Till sin hjälp kommer kvinnorna ha ett antal toppmoderna robotar, men män göre sig alltså icke besvär.
Ola-bilen blir verklighet 2023
Ja, om man får tro Aggarwal. Han säger att han kommer att köra en Ola nästa år. Hur svårt kan det vara att lägga till två hjul? Ja, den frågan jobbar man för högtryck med att besvara.
Om Ola-bilen blir en framgång är det inte helt otroligt att den skulle nå svenska vägar, men det finns många hinder på vägen. Kommer en indisk bil kunna klara det svenska vinterklimatet? Å andra sidan vet vi att elbilar klarar kyla bättre vintertid än fossildrivna bilar, om man bortser från räckvidden.
Vi kan alltså förvänta oss är en smart liten bil som liksom mopederna har pekskärm, röststyrning, 4G-uppkoppling, Bluetooth och inbyggd GPS. Blir spännande att följa utvecklingen för uppstickaren Ola.