Dagens moderna mobilitet kräver inte bara bättre och smartare fordon, den kräver även nya sorters säkerhetslösningar. Krockkuddar från svenska Autoliv skyddar i första hand föraren och passageraren, men i och med övergången till självkörande fordon flyttas fokus från bilens insida till utsidan.
Framtidens mobilitet kommer medföra fler innovativa fordon i stil med segways och elsparkcyklar. Redan nu ser vi en större mängd elfordon på marknaden, och självkörande bilar håller på att bli verklighet.
Just självkörande fordon kräver andra skydd än vanliga bilar, eftersom de saknar förare. Det har gjort att säkerhetsindustrin sett ett nytt behov och börjat koncentrera sig på bilens utsida. Bilar är som bekant hårda medan människor är mjuka, men låt oss ta det från början…
Autoliv – en kort historik
Det var bröderna Lennart och Stig Lindblad som 1953 startade Lindblads Autoservice AB. Fram till 1977, då han lämnade företaget, var Lennart Lindblad den som var mer tongivande. Namnet ändrades 1968 till Autoliv, men redan 1956 tillverkade man en egen version av tvåpunktsbilbältet.
Uppfinnaren av rullbilbältet, Gränges Weda AB, köpte 1975 upp Autoliv och 1979 utökade man med Volvos bilbältsetillverkare, Evert Larsson Industri AB. Tio år senare, 1989, köpte Electrolux upp företaget. Under 1990-talet fortsatte man köpa upp andra företag och gå samman i diverse nationella och internationella konstellationer.
Idag är Autoliv ett publikt aktiebolag ägt av Autoliv-koncernen i Delaware, USA, och ett av världens största företag inom krocksäkerhet. Man framställer fortfarande moderna airbags som skyddar vid krockar från flera håll. Det senaste är airbags för elmopeder, och krockkuddar på utsidan av bilar.
Krockkuddarnas intåg på marknaden
Förutom bilbälten började alltså Autoliv ta fram krockkuddar av olika slag och 1995 kom man ut med en krockkudde som skyddade knäna vid en kollision. År 1994 kom en airbag som skyddade bröstkorgen från sidan, och 1998 lanserade man en sidogardin som skyddade huvudet vid en krock.
Autoliv producerar även andra bilsäkerhetsprodukter, såsom rattar med inbyggda krockkuddar, whiplashskydd, Night Vision-system, airbags som skydd för fotgängare (se bilder ovan), pyrotekniska säkerhetsbrytare, och integrerade bilbarnstolar. För att bara nämna några saker.
De vanligaste olyckorna
När man tittat på de olyckor som inträffar i trafiken har man insett att skyddet för cyklister och fotgängare behöver prioriteras. Autoliv har tagit fram krockkuddar för utsidan av bilen, så kallade PPA – Pedestrian Protection Airbag. Den skyddar en fotgängare eller cyklist som flyger upp mot vindrutan bättre än tidigare.
En annan sak som sker när en bil krockar med en cyklist eller fotgängare är att personen tenderar att landa på motorhuven. För att skydda från svåra skador har Autoliv inte bara tagit fram en airbag som blåser upp sig i nederkant och på sidorna av vindrutan (se bild 2 ovan).
Det finns även ett fotgängarskydd i form av två stag som skjuter upp motorhuven vid en krock. På så vis mildras kollisionen, då motorhuven tar samma vikt som en krockkudde gör. Risken för allvarliga skador minskas eftersom kroppen inte landar direkt på motorns hårdaste delar.
Krockkudde för elsparkcykel testas
Ny krockkudde för elsparkcykel skyddar huvudet
Den senaste flugan med elsparkcyklar har medfört omskakande rapporter om huvud- och ansiktsskador. Liksom för cyklister är det sammanstötningen med motorhuven eller karossen på en bil som ger de värsta skadorna. Samma vid andra olyckor, och kollisioner som inte inbegriper bilar.
I filmen ovan kan du se lyckade försök med en airbag framtill på elsparkcykeln. Krockkudden bör dock helst användas i kombination med hjälm för bästa tänkbara skydd.
Piaggio prioriterar säkerheten
Autoliv samarbetar sedan 2021 med italienska Vespa-tillverkaren Piaggio. Krockkudden som tagits fram påminner om den på elsparkcykeln och monteras på ramen. Därifrån vecklar den ut sig på bara millisekunder, precis som på bilar. Kudden täcker då föraren från skrevet och en bit upp ovanför huvudet (se bild ovan).
Sedan tidigare erbjuder Piaggio sina kunder en ryggsäck med en krockkudde som löses ut för att stabilisera och skydda ryggraden vid en kollision. Hjälm är det redan lag på, men förhoppningen är att skydden tillsammans medverkar till att minska antalet svåra skador, ja till och med dödsfall vid olyckor.
Airbags och autonoma bilar
Autonoma bilar kräver andra säkerhetslösningar
Men tillbaka till de självkörande bilarna. Som du kan se på bilderna tidigare i artikeln så vecklar den nya airbagen ut sig över hela framdelen på bilen. Krockkudden ser ut ungefär som en stor luftmadrass. I videon ovan visar man hur det kan se ut “in action”.
Självkörande bilar kommer tyvärr att ha liten positiv inverkan på grupper som gångtrafikanter och cyklister. Bilarna och deras kommunikationssystem utvecklas för att lättare kunna navigera och känna av varandra, medan personer som råkar befinna sig i bilarnas väg kommer vara fortsatt sårbara. Därför kommer Autolivs säkerhetslösningar vara lika viktiga i framtiden, framför allt för de här grupperna.