Den urbana mobilitetens framtid är en enorm utmaning. Att utveckla självkörande (autonoma) bilar är en av de mest fascinerande av dem. Vi pratar inte om flygande bilar, som man kanske kan tro, utan om förarlösa bilar. De finns redan på marknaden, och snart kommer de att vara en naturlig del av vardagen.
Självkörande eller förarlösa bilar är fordon som färdas utan mänsklig inblandning. Du kan ta dig från en stad till en annan medan du kopplar av och njuter av färden. Framstegen inom den här tekniken innebär en ny era på fordonsmarknaden, men det finns många frågor som först måste besvaras. Till exempel gällande säkerhet och lagstiftning för autonoma bilar.
Internets utveckling spelar stor roll
Nyckelordet för den moderna urbana rörlighetens framtid stavas integration. Det är anslutningstekniken som gör det möjligt för självkörande bilar att komma ut på marknaden. Det nya 5G-nätet, artificiell intelligens (AI) och The Internet of Things är de medel som kommer att bidra till den så kallade “fjärde industriella revolutionen” eller “Industri 4.0”. Dessa system fungerar tillsammans med de självkörande bilarna. De manuella manövrar som förutsätter mänsklig styrning har man samlat på ett automatiserat sätt med hjälp av artificiell intelligens. Tekniken är en utmaning, vilket även står att läsa i den här artikeln.
Hur fungerar självkörande bilar?
Den automatiska styrtekniken skiljer sig på detaljnivå från tillverkare till tillverkare och bilmodell till bilmodell. I grund och botten rör det sig om datorer med programvara inbyggd i kameror och sensorer. Tillsammans fungerar de som bilens hjärna. De kan känna igen föremål, människor och andra fordon runt bilen, och fatta beslut om trafiksituationer.
För närvarande kategoriseras utvecklingsstadierna från 0 till 5:
- Nivå 0: Föraren har full kontroll över körningen, men bilen har utrustning som hjälper till.
- Nivå 1: Bilen kan utföra vissa funktioner på egen hand, men de måste samordnas av föraren. Denna kategori ingår i bilar med autopilot.
- Nivå 2: Detta är för närvarande den grundnivå som vi hittar ute på vägarna. Bilen kan själv sköta acceleration och inbromsning, samt förmågan att känna igen och följa olika körfält. Föraren måste vara vaksam för att ingripa i en nödsituation och ta över styrningen. Ett exempel är Teslas modell X som har autopilot.
- Nivå 3: Detta är den mest avancerade nivån på marknaden. Systemet styr effektivt fordonet under vissa förhållanden. Föraren måste dock vara redo att återta kontrollen över fordonet när hen blir ombedd att göra det. Efter exemplet med Audi A8, pionjär på nivå 3, anses detta vara den nuvarande gränsen för utvecklingen av teknik för självkörande bilar.
- Nivå 4: Fordonet utför nästan alla förarfunktioner. I ogynnsamma situationer kan dock systemet fortfarande be föraren att ta över kontrollen.
- Nivå 5: Den här nivån ses fortfarande som en utopi, men här är föraren helt bortkopplad. Så länge de självkörande funktionerna är aktiverade kommer hen bara att vara passagerare. Med endast röststyrning fungerar fordonet på den högsta nivån för autonom kontroll. Fordonet kan, med egna medel, köra själv under alla förhållanden och när som helst korrigera fel och känna av risker.
Uppkoppling och integration
The Internet of Things och artificiell intelligens kommer vara direkt delaktiga i den här stora förändringen av rörligheten i framför allt storstäderna. Allt kommer att integreras: bilen kommer att kunna kommunicera med din mobiltelefon, som i sin tur kommer att vara uppkopplad till ditt hem. Detta nätverk sparar tid och förenklar det dagliga livet. Föreställ dig att du lämnar jobbet och ger din bil röstkommandot “Kör hem”. Bilen bestämmer rutten, frågar dig om du vill beställa en pizza till fotbollsmatchen kl.19.00 och föreslår att dina vänner ska bjudas in via ett automatiskt meddelande.
Tävlingen om att bli den perfekta operatören
Ingen har kommit lika nära en självkörande bil som Waymo. Företaget är en del av Google-gruppen och har satsat stort på området i flera år. Waymo har testat självkörande taxibilar, Waymo One, i Phoenix, Arizona. Från och med 2019 har företaget varit ett av 60 märken som får testa sina självkörande bilar i delstaten Kalifornien.
Biltillverkaren Volkswagen testar för närvarande sin nivå 4 e-Golf i Hamburg. När det gäller lagstiftning var Tyskland det första landet i världen som godkände halv- och helt autonoma styrsystem. Landet rankas också först när det gäller antalet redan registrerade patent på självkörande bilar. Ett växande statligt stöd i form av subventioner, donationer och annat stöd, driver tillväxten för självkörande fordon på den tyska marknaden framåt.
Utmaningen med självkörande bilar
Ingenjörer och biltillverkare har testat sina prototyper i årtionden, och användningen av självkörande bilar idag har mindre att göra med tekniska möjligheter; dessa är redan avancerade. Det handlar mer om frågan om hur svårt det är att hantera komplexiteten i vardagen och att införa lättförståeliga lagar.
Artikeln är en översättning och publicerades först på SIXT Magazine Brazil.