För att kunna dra ner på användandet av fossila bränslen behöver vi hitta bra och miljövänliga alternativ. Liquid Wind är ett svenskt företag som undersökt saken djupare och kommit fram till att man kan återanvända koldioxid. Den är nämligen en viktig komponent vid produktionen av hållbart elektrobränsle.
När man omvandlar el till flytande energi blir den enklare att lagra och använda. Det är även något som underlättar vid elektrifieringen av mobilitetssektorn och industrin. Framför allt så medför processen en minskning av koldioxidutsläppen – och är en av förutsättningarna vid produktion av miljövänligt bränsle.
Svenska Liquid Wind leder utvecklingen
Det svenska företaget Liquid Wind, med säte i Göteborg, har tagit fram den teknik som krävs för att fånga upp koldioxid. Genom att förena den med väte som producerats med hjälp av de förnybara energikällorna el och vatten får man ett koldioxidneutralt bränsle, elektrometanol. Även kallat e-metanol eller eMethanol.
En stor fabrik planeras på Domsjö fabriksområde i Örnsköldsvik. Produktionsstart beräknas till år 2024.
Vad är e-metanol?
Metanol, även kallad träsprit, är en mångsidig och allmänt använd alkohol som till största delen framställts av fossila drivmedel. Ända tills nu alltså, för Liquid Wind har hittat en metod att ersätta den “svarta” metanolen med “grön” metanol som tillverkas av förnybara material.
Förnybar metanol är ett tillgängligt och skalbart alternativ till de traditionella och miljöfarliga bränslena olja, bensin och diesel. Framställningen av elektrometanol ger framför allt transportsektorn och industrin ett likvärdigt miljövänligt alternativ, men skulle kunna fungera för flyget också.
E-metanolen går även att blanda med bensin för att dra ner förbrukningen. Det är speciellt smart för fordon som inte klarar av batteridrift. Kan dessutom fungera som komplement under övergången till mer miljövänliga fordon.
Den innovativa tekniken
Hur fungerar då produktionen av e-metanol i praktiken? Ja, det kan vi förklara i några få enkla steg.
✴️ _Först behöver man förnyelsebar miljövänlig elektricitet för att driva anläggningen och processen.
✴️ _Därefter samlar man upp koldioxidutsläpp från tunga industrier med hjälp av en speciell teknik.
✴️ _Koldioxiden rengörs, koncentreras och förs sedan vidare till elektrobränslefabriken.
✴️ _Där förenas koldioxiden med väte för att framställa e-metanol.
✴️ _Syre är en biprodukt som man också kan samla upp och sälja vidare till industrin.
Elektrobränsle gör sjöfarten miljövänlig
Till de transportområden som ännu inte hittat vettiga alternativ till fossila bränslen räknas flyget och sjöfarten. Speciellt för sjöfarten är elektrobränsle ett tänkbart drivmedel istället för fossila dito. Man räknar med att få ner koldioxidutsläppen med så mycket som 90 % vid ett byte till elektrobränsle.
Sjötransporter förbrukar som synes en förfärlig massa fossila bränslen, hela 350 miljoner ton per år! En minskning med 315 miljoner ton skulle ha en betydande positiv miljöeffekt. En svindlande siffra och en seger för havsmiljön!
Samarbete mellan ett konsortium och olika partners
Liquid Wind har samlat ett helt konsortium av experter för att ha möjlighet att etablera elektriska bränsleanläggningar i kommersiell skala. Projektlednings- och konsultföretaget Worley är en leverantör av teknik, upphandling och konstruktion. De kommer att tillhandahålla tekniska designtjänster för att kunna koppla samman med den slutgiltiga värden.
Alfa Laval, Carbon Clean, Haldor Topsoe och Siemens Energy är alla med på tåget och kommer att samarbeta för att effektivt kunna integrera sina olika teknologier. Man samarbetar även med andra partners, såsom Chalmers tekniska högskola och Fossilfritt Sverige.
Vi har kontaktat Liquid Wind för att ställa några frågor, men inte fått något svar.