Autonoma eller självkörande fordon är något som kommer stort i framtiden. Många olika företag har utvecklat teknik för förarassistans, bland annat Ericsson. Ericsson samarbetar sedan länge med olika aktörer, som Volvo Cars och Veoneer, i projekt som använder Connected Vehicle Cloud. Med 5G skapas ytterligare möjligheter för det här smarta tekniska hjälpsystemet att göra körningen och trafiken säkrare. Vi tittar närmare på tekniken, hur det ser ut idag, och vad den väntas kunna göra i framtiden.
Vad är Connected Vehicle Cloud?
Connected Vehicle Cloud (CVC) är namnet på Ericssons digitala tjänsteplattform som möjliggör för fordonstillverkare att snabbt utveckla och hantera nya tjänster för uppkopplade fordon. Många bilföretag använder plattformen, eller liknande teknik, för att ansluta sina fordon och bilda egna fordonsekosystem. Systemet möjliggör avancerad förarassistans (ADAS) som är en förutsättning för självkörande bilar. Det kan användas för service och underhållsplanering av fordonet; låsa/låsa upp bilen, sätta på/slå av värmen; larma vid olycka eller motorhaveri; samt automatiserade funktioner som cyklistdetektering, automatisk broms, parkeringsassistans och spårningshjälp.
Avancerade system för förarassistans
Ericsson och svenska bilteknikföretaget Veoneer har påbörjat ett samarbete för att utveckla en säker teknik för Advanced Driving Assistance Systems (ADAS) och Autonomous Driving (AD). En förutsättning för att avancerade system för förarassistans och självkörande bilar ska kunna fungera säkert, sömlöst och korrekt är en digital fordonsplattform med hög prestanda. Din bil måste kunna förhålla sig till andra fordon och infrastrukturen sekund för sekund. En utmaning är att handskas med de enorma mängder data som genereras, men med utvecklingen av 5G finns det goda förutsättningar att förbättra och snabba upp hanteringen.
Några exempel på funktioner är att bilen kan ta emot viktig information från molnet och varna föraren om störningar längre fram på vägen, till exempel vägarbeten, hen kan också få information från andra bilar på vägen, och om plötsliga väderomslag. CVC förbättrar helt enkelt förarens säkerhet och körupplevelse. I filmen nedan ser du ett exempel på hur tekniken kan förbättra säkerheten för utryckningsfordon och medtrafikanter.
Kort film om hur tekniken hjälper utryckningsfordon / © Ericsson och Veoneer
Den uppkopplade och “medvetna” bilen
Ericsson och Volvo Cars har under en längre tid samarbetat och tillsammans utvecklar man nästa generations Volvo-bilar. Framtidens bilar kommer alltid vara uppkopplade, men de skulle kunna förbättras ytterligare och bli helt “medvetna” om nätet, så kallade Network Aware Cars. Nätverksorganisationen GREAT i Göteborg anordnade i mars 2020 en digital konferens där olika företagspresentationer sändes live över internet. Där berättade Volvo Cars om vilka utmaningar man står inför i framtiden.
I dagsläget säljs Volvo Cars fordon i över 120 länder, de flesta med olika nät och internetleverantörer. De globala skillnaderna till trots bygger man in internetuppkopplingen för att kunna leverera Androids och Googles tjänster direkt till bilarna. Den inbyggda uppkopplingen ska göra att bilarna automatiskt uppdateras med de senaste programversionerna. Tanken är också att det i framtiden ska gå att koppla upp bilen till själva infrastrukturen och till andra fordon och därmed göra trafiken säkrare.
Kort film om Ericsson och den nya tekniken / © Ericsson
Betydelsen av 5G
För att kunna erbjuda en helt sömlös integration kommer det att krävas 5G. Då ökar trafikekosystemens kapacitet genom att överföringshastigheterna blir snabbare. Det blir ännu enklare för bilarna att kommunicera med andra fordon och med molnet. Detta inkluderar också tjänsteleverantörer samt trafik- och tillsynsmyndigheter. 5G innebär inte bara fördelar för fordonsindustrin; även andra aktörer och system kan blomma ut för fullt. The internet of things – där olika apparater är uppkopplade mot ett gemensamt system och varandra – växer redan nu och lär behöva extra kraft i framtiden.
Framtiden enligt Ericsson
För att få en djupare inblick i tekniken, förarassistans och vad som händer i framtiden ställde vi några frågor till Charlotte Lundén, Head of Sales Readiness Connected Vehicles på Ericsson.
Vad händer med CVC i framtiden?
[…] Ericssons är ledande inom forskning och utveckling för radio- och kärnnät (core) för mobil/cellular uppkoppling. Alla våra kunder inom fordonsindustrin kommer kunna ta del av den fortsatta utvecklingen inom 5G och automation, samt hur nätverksnära tjänster kopplas samman med Connected Vehicle Cloud för bästa möjliga uppkopplade upplevelse.
Hur viktigt är 5G för CVC, självkörande bilar och The Internet of Things?
5G är utvecklat i huvudsak för att säkerställa behoven från industrin. Det är ett system som är byggt för att kunna genomföra till exempel självkörande fordon, drönarstyrning, och remote kirurgi. 5G-nätet, med karakteristik av endast millisekunds fördröjningar, hög bandbredd och kapacitet för dedikerad kvalitet genom ”network slicing”, är ett verktyg för att grundläggande förändra industrin. Det öppnar möjligheter för innovationer som idag ännu inte varit möjliga. Ericsson är världsledande inom 5G-implementeringar och har uppkoppling/connectivity som vår kärnkompetens. Detta i kombination med vårt transport- och fordonsindustriengagemang, genom bland annat Connected Vehicle Cloud och nätverksnära tjänster, driver vår målbild att göra uppkoppling för fordonsindustrin lättare.
Vad händer om man har dålig uppkoppling i bilen?
De uppkopplade tjänsterna i fordon idag är mest ett verktyg för att förbättra förarupplevelsen och ge stöd till föraren genom att ge rekommendationer. Föraren är alltid ansvarig för besluten i fordonet. När vi går vidare till de mer avancerade autonoma transporterna kommer uppkopplingen att öka i betydelse, och efterfrågan på bra mobilnätskvalitet och täckning runt våra vägar kommer att öka drastiskt. Det är viktigt att utbyggnaden av infrastrukturen hinner med för att klara kraven från dessa autonoma transporter for att system som Assisted Drive och Autonomous Drive skall kunna utnyttjas till fullo.
Vad kan CVC innebära för biltrafiken i stort, och för trafikmiljön?
När fordon är uppkopplade via mobilnätet till andra fordon såväl som till transportekosystemet runt dem, är förbättringar i trafikflödet möjlig och säkerheten kan förbättras. […] Ett exempel är hur säkerheten för cyklister eller vägarbetare kan förbättras. Innovativa ADAS-säkerhetssystem (Advanced Driver Assistance Systems) kan varna förare att det finns cyklister i närheten för att undvika kollisioner, även om cyklister inte är synliga för föraren. Innovativa förarsäkerhetssystem kan också varna förare för vägarbetet långt innan föraren ser dem, vilket kan upplysa föraren i tid för att kunna agera till exempel minska hastigheten.
På frågan vad som är viktigast för framtidens smarta bilar, förarassistans och en säker trafik är svaret lika enkelt som självklart – 5G. En sak är klar, framtiden kommer bli spännande – och uppkopplad!
Text: Ingrid Carlsson