Tidigare i år sammanställde vi några hållbara sätt att resa på, men sedan coronakrisen har resandet ytterligare ställts på sin spets. Hur kommer vi röra oss inom Sverige i framtiden – och internationellt – om vi vill resa hållbart? Är till exempel elbilen räddningen för vår mobilitet? Vi tittar på några alternativ som redan existerar idag. De underlättar kanske inte Sveriges möjligheter till en grön omställning inom persontrafiken, men det är en god början.
Vad är alternativen?
Greta Thunberg, och alla barn, ungdomar och vuxna som engagerat sig i Fridays For Future, kräver att vi ska lyssna på klimatforskarna. Den som följt med vet att vi bara har ett fåtal år på oss att vända den negativa miljötrenden. Frågan är hur ska det gå till i praktiken, och vad det kommer innebära för privatpersoner. Och hur går det ihop med den rörlighet vi är vana vid? Vi listar några smarta miljöval.
Tåget kan få hela Sverige att leva
Den som vill resa hållbart i framtiden bör glömma bilen helt, speciellt om den är bensindriven. Och flyget är inte heller att tänka på! Bättre då att gynna lokaltrafiken, eller ta tåget längre sträckor. Den svenska järnvägen har fått utstå mycket spott och spe under lång tid. Förseningar, tåg som fallit ut och en järnväg som åldrats. För södra Sverige har ett höghastighetsnät legat på ritbordet länge. I norra Sverige byggdes Botniabanan för att knyta ihop Kramfors och Umeå, och Norrbotniabanan ska knyta ihop Umeå med Luleå. Därefter kanske tågresorna genom hela landet kan få ett uppsving igen. Mycket återstår dock innan Sverige har ett järnvägsnät som kan mäta sig med många europeiska länders, exempelvis höghastighetsnäten i Spanien och Frankrike. Ett väl fungerande tågnät är dock ett måste för en hållbar framtid.
VISSTE DU ATT…
*Källa “Sverige behöver höghastighetståg”: www.sj.se
1) Fördelen med elektriska tåg är att de drivs via kontaktledningar som ger möjlighet till alternativa gröna drivmedel.
2) Ett tåg har lägre luftmotstånd än en lastbil, vilket gör att de kan färdas längre på samma mängd energi.*
Carsharing – möjligt även utanför storstäderna?
Antalet bilägare i Sverige är överväldigande, men många bilar används sällan. Yngre generationer ser ingen vits med att äga en bil, vilket kan hjälpa till att minska andelen privatägda fordon i framtiden. Carsharing, eller bildelning, är stort ute i Europa, men det finns mycket kvar att göra i Sverige. Här är bildelning fortfarande mer synonymt med att kollektivt nyttja och/eller äga en bil inom till exempel en bostadsrättsförening. Och bildelningstjänster finns sällan tillgängliga norr om Umeå. Ja, knappt ens utanför storstäderna! Svenska företag som M (fd Sunfleet), Gomore och Snappcar har byggt upp egna flottor, men för att privatpersoner ska kunna dela sina fordon i Sverige måste regelverket ändras så att skatterna blir lägre och lättare att redovisa.
VISSTE DU ATT i Tyskland erbjuder SIXT bildelningtjänster som ett enklare och snabbare sätt att hyra bil? Du laddar ner SIXT-appen, klickar fram närmsta tillgängliga fordon och öppnar bildörren – allt via appen. Det kan vara gynnsamt vid kortare körsträckor och hyresperioder eftersom du hyr en bil bara när du behöver den.
Ta elbilen in i framtiden
Elbil är något som många ställer sig skeptiska till, men med förbättrade och mer miljövänliga batterier spås elbilen en lysande framtid. Den har kommit för att stanna. Batteritillverkare som svenska Northvolt, som nyligen skrev avtal med BMW, kan komma att stärka elbilens position på marknaden. Men batterier kräver litium, kobolt och nickel. De två senare grundmetallerna utvinns under tvivelaktiga förhållanden i länder som Kongo. Litium produceras i Bolivia, Kina och Australien. Även det under förhållanden som inte kan räknas som vare sig miljö- eller människovänliga. Det är också oklart idag om batterierna kan återvinnas. Vi befinner oss så tidigt i utvecklingen att ingen sitter på svaren. Northvolt har dock lovat att hålla sig i framkant vad gäller miljövänliga alternativ och byta ut ämnen med mera så snart forskningen kommit på bättre lösningar.
VISSTE DU ATT Tesla bygger en jättefabrik utanför Berlin för att producera elbilar, drivlinor och batterier? Elon Musk menar att byggnaden i sig är minst lika imponerande som produkterna…
Elskotern – har den kommit för att stanna?
Namnet kan vara förvirrande. Antingen benämns de e-scooters som på engelska, eller så kallas de elskotrar eller elsparkcyklar. Vilket namn du än föredrar så har de blivit otroligt populära. Tyvärr innebär det också problem med buskörning och slarviga “parkeringar” på felaktiga platser. Om vi bortser från det så är elskotern både ett praktiskt och roligt fordon. De förekommer mest i storstäder där företag hyr ut dem via appar. Enkelt och snabbt för den som saknar körkort och behöver färdmedel. De allra flesta uthyrningsföretag finns i Stockholm, men den som har råd kan köpa en egen e-scooter. Däremot är elsparkcyklar inte så miljövänliga som man kan tro. Det beror bland annat på hur de tillverkas och transporteras, samt deras relativt korta livslängd.
VISSTE DU ATT elsparkcykeln betecknas som en cykel? Därmed gäller i princip samma regler: hjälm för förare under 15 år (många gånger måste du vara 18 år för att få hyra), tillåtet att köra på gångbanor och trottoarer i max 6 km/tim, och mörkerkörning kräver fungerande lyktor.
Cykeln är bästa miljövalet
Det färdmedel som är mest miljövänligt är förstås cykeln. Den som inte äger någon cykel kan hyra en. Speciellt sommartid är uthyrarna många, men det går givetvis också att hyra elcykel via app. Några av uthyrarna som dykt upp de senaste åren är Jump. Andra leverantörer på den svenska marknaden är DigiBike och Hygglo. Precis som för elsparkcyklar laddar du ner en app och sköter hyresdetaljerna via den. Däremot är inte vare sig en vanlig eller en elcykel hundra procent utsläppsfria. Produktionen spelar förstås in, men skillnaden i utsläpp mellan cyklarna är förvånansvärt liten.
Ja så ser det ut just nu med de miljövänligare transportalternativen. Mycket kan hinna hända när väl fossilbränslena börjar fasas ut. Det är dock bra att planera för omställningen redan idag.