Att sätta solceller på taket på en bil låter som en bra idé. Åtminstone om man bor i Australien, eller i ett annat land med varmt och soligt klimat året om. I Bridgestone World Solar Challenge tävlar solcellsbilar med den senaste innovativa tekniken mot varandra, och i oktober 2023 är det dags igen.
I 35 år har australiensiska designtävlingen Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) tagit emot äventyrslystna unga snillen från hela världen för att tänja på teknikens gränser. De modiga (läs: dumdristiga!?) deltagarna beger sig ut i vildmarken, eller the outback som det heter på engelska, i egentillverkade solcellsbilar. Precis som namnet avslöjar så får fordonen endast drivas av solenergi.
De mellan 40 och 50 lag som deltar består av universitetsstudenter, men ibland även gymnasieelever, från Australien och andra länder. Tillsammans kör de omkring 300 mil, från Darwin till Adelaide, i ett solcellsdrivet fordon som de själva designat, konstruerat och byggt. De snabbaste fordonen i Challenger-klassen klarar av att köra sträckan på 4 dagar.
Kort information om tävlingen
BWSC är världens största och mest prestigefyllda utmaning för solcellsfordon. Den startade 1987 och äger fortsättningsvis rum vartannat år. År 2019 slog man rekord med 53 bidrag från 24 länder, och omkring 1500 deltagare följdes globalt av en publik på mer än 25 miljoner tittare. Evenemanget öppnar upp för samarbeten inom områdena energi, fordon, teknik, finans, materialvetenskap och IT. Alumner som deltagit i utmaningen har erbjudits anställningar hos några av världens ledande ingenjörs-, fordons- och transportföretag.
Källa: www.worldsolarchallenge.org/about
Syftet med att tävla i solcellsbilar
Utmaningen såg dagens ljus redan 1982, då pionjärerna Hans Tholstrup och Larry Perkins körde sin solcellsbil från västra till östra Australien. Initiativet till Bridgestone World Solar Challenge bottnade i deras gemensamma önskan om att visa upp utvecklingen inom avancerad bilteknik, och att ta fram miljövänliga alternativ till konventionella bilmotorer.
De solcellsbilar som deltar prövas hårt under tävlingens gång, och med dem de yttersta gränserna för ett effektivt nyttjande av energi. Resultatet ger viktiga insikter även om vardagsfordons teknik och dess kapacitet. Innovativa lösningar har en central plats i tävlingen – och i alla elbilar. Oavsett om drivkraften kommer från vätgas, en hybridmotor eller en elbil som laddar sin ström via solceller. Alla bygger de på den teknik och de nyskapande idéer som finslipas i BWSC.
Deltagarna kan välja att tävla i tre olika klasser…
🔆 Challenger Class
Challenger är den traditionella klassen för Bridgestone World Solar Challenge. Precis som de två grundarna gjorde ska man designa ett solcellsfordon som klarar den 3 000 kilometer långa resan mest effektivt. Fordonen i klassen ser nästan övernaturliga ut. Visuellt har de ofta en stilren design och en aerodynamisk form. De är byggda för att klara en tuff körstil och för att effektivt nyttja solenergin.
🔅 Maxlängd: 5 m
🔅 Maxbredd: 2,2 m
🔅 Solceller: 4 kvm
🔅 Antal hjul: Minst 3 st.
🔅 Passagerare: Endast föraren
🔅 Etapper: 1 (Darwin–Adelaide)
🔆 Cruiser Class
Cruiser-klassen etablerades 2013 för att uppmuntra solcellsbilar designade för mer praktiska och vardagliga sammanhang. Fordonen utformas så att de liknar och fungerar så nära “vanliga” bilar som möjligt, men med alternativa drivmedel och lösningar. Vinnaren som koras utvärderas enligt ett antal faktorer, såsom prestanda och design.
Som exempel så rymde det vinnande fordonet 2017 tre personer och hade en elförbrukning på mindre än 46 kWh el. Energikostnaden för resan landade på under 4,70 USD per person. Det är mindre än 50 kronor enligt dagens penningvärde.
🔅 Maxlängd: 5 m
🔅 Maxbredd: 2,2 m
🔅 Maxantal solceller: 5 kvm
🔅 Antal hjul: Minst 4 st.
🔅 Förare: 1 förare + minst 1 passagerare
🔅 Etapper: 3 x 1200 km utan att ladda fordonet
🔆 Adventure Class
Den här klassen gäller bidrag som deltar utom tävlan. Det kan vara fordon som deltagit tidigare år eller som inte blivit godkända till de andra klasserna. De kan alltså fortsätta äventyret från Darwin till Adelaide ändå, i just äventyrsklassen. Oavsett anledningen till klassificeringen så kan de deltagande fordonen inspirera andra med sina smarta lösningar.
Så går tävlingen till
Utmaningen går alltså ut på att bygga så stabila och väl fungerande solcellsbilar som möjligt. Sedan ska fordonen framföras – och fungera – hela vägen från Darwin till Adelaide. De tävlande korsar därmed hela den australiensiska kontinenten, från norr till söder.
Man beräknar att en bil på 1000 Watt ska kunna klara en resa på 50 timmar. Därför tillåter man att solcellsbilarna är laddade med 5 kilowattimmar el vid start. Det är dock bara 10% av det egentliga behovet. All annan energi måste sedan komma från solen, eller återvinnas från fordonets rörelseenergi.
KURIOSA: På vägen passerar de tävlande den välkända klippan Uluru som brukar kallas “Australiens hjärta”, tidigare känd som Ayers rock. Här snackar vi om en miljö som kan vara riktigt farlig om du råkar ut för motorstopp. Inte minst på grund av hettan, men i Australien finns till exempel 20 av världens 25 giftigaste ormar! Å andra sidan är det fler som dör när de hanterar hästar (!), och ormar är extremt skygga djur. Därför är faktiskt the outback tryggare än man kan tro.
Källa: www.australienresor.se
Nio kontrollpunkter
Efter att ha klarat sig igenom en massa byråkrati och pappersarbete är lagen redo att lämna Darwin. Under första etappen måste de köra så långt de kan fram till kl.17.00 på eftermiddagen. Sedan är det dags att slå läger i öknen, var de än råkar befinna sig. Lagen måste vara helt självförsörjande och har med sig tält, mat och enklare utrustning. Det kan vara tufft, men de allra flesta av deltagarna ser utmaningen som sitt livs äventyr.
Längs rutten finns det nio obligatoriska kontrollpunkter där observatörer byts ut och lagledarna kan ta del av den senaste informationen om vädret och hur laget ligger till i tävlingen. På kontrollpunkterna får lagen endast utföra det mest grundläggande underhållet, såsom kontroll av däck och däcktrycket, samt plocka bort skräp från fordonet.
Äran den största vinsten
Vinnarteamet håvar inte in någon summa pengar, men väl den stora äran och en fin prisbuckla. Som tidigare nämnts kan en vinst eller bra insats resultera i en anställning hos partners eller ett av de kända företagen som lockas till utmaningen. Deltagarna visar inte bara prov på skarpa hjärnor utan även på viktiga egenskaper såsom uthållighet, ledarskap och laganda. Världen vinner också genom att alternativa, hållbara och miljövänliga bilar testas och kan inspirera tillverkare att våga steget mot en ny grön mobilitet.
Vill du veta mer kan du titta på dokumentären om Bridgestone World Solar Challenge (2019)
Tidsåtgång: Drygt 1 timme