Nya lösningar dyker upp varje dag i reseekosystemet. En av dem är denna lilla revolution: den första självkörande robotbetjänten. Den är fransk, den heter Stan och dess uppgift är att göra ditt liv enklare. Det målet har uppnåtts tack vare Stanley Robotics, och roboten har redan parkerat bilar i några år. En liten nisch för Stan, ett stort steg in i vår mobilitets oändliga framtid 🚘💫
Nya former av mobilitet och självkörande fordon är på frammarsch. Vi uppfinner ständigt nya sätt för oss att ta oss fram på. Mobilitet som är snällare mot miljön, som sparar pengar, sparar tid… Vi tog kontakt med Stanley Robotics och fick ett samtal med Mathieu Lips.
På Stanley Robotics anser vi att det inte kan finnas någon intelligent mobilitet utan ‘intelligent immobilitet’. På en offentlig parkeringsplats tar vi hand om större delen av denna immobilitet för att spara tid för bilägarna.
Mathieu Lips, Stanley Robotics
Vi tog en pratstund med Mathieu Lips på Stanley Robotics
Hej Mathieu Lips! Du är vice teknisk VD och operativ chef (COO) på Stanley Robotics. Vilken bakgrund har du?
– En stor del av min karriär bygger på jobb inom bilindustrin. Jag arbetade förut hos en biltillverkare, och där fick jag pröva på många olika positioner, främst inom teknikområdet. Därefter fick jag möjlighet att arbeta med olika fordonssystem och aktivt delta i införandet av nya innovativa funktioner.
– Jag fick också den stora möjligheten att leda ett projekt för ett elektriskt, uppkopplat och självkörande demonstrationsfordon. En rejäl titt in i framtiden, då användningen av dessa nyckeltekniker kommer bli vanligt inom bilindustrin framöver. Projektet genomfördes som ett så kallat intraprenörskap, vilket gav mig lust att ta mig an entreprenörskapets värld. Det är anledningen till att jag valde att jobba för ett mindre företag.
Varför valde du just Stanley Robotics?
– Stanley Robotics tilltalade mig på flera sätt. Först och främst för att de arbetar inom ett område som ligger relativt nära det jag känner till. Sedan för att verksamheten fokuserar på en specifik livsfas inom bilanvändning och i en kontrollerad miljö, vilket gör det möjligt att direkt implementera användbara autonoma fordonsteknologier.
– Jag blev också imponerad av till vilken grad de behärskade den avancerade tekniken som finns inbyggd i roboten, och kvaliteten på prestationerna på ett så pass litet företag. Och slutligen för att jag omedelbart lockades av teamet och den positiva andra som genomsyrar företaget.
MED STAN KAN STANLEY ROBOTICS ERBJUDA VÄRLDENS FÖRSTA ROBOTISERADE PARKERINGSSERVICE. VAD ÄR DIN ROLL I UTVECKLINGEN AV STAN?
– När du tar fram en självkörande, mobil robot kan målet vara att du inte längre ska behöva göra något själv. I verkligheten, och särskilt i utvecklingsfasen, är det dock inte så enkelt. Min första åtgärd var att skapa ett sätt att mäta robotens autonomi (dess förmåga att klara sig utan mänsklig inblandning). Denna indikator har sedan varit en viktig kompass för utvecklingsteamen och har möjliggjort att vi kunnat göra avsevärda framsteg på kort tid. Förutom roboten är det autonomin för hela systemet som står på spel.
Så fungerar den självkörande roboten Stan i korthet
MED TRE ORD, HUR SKULLE DU BESKRIVA DITT JOBB OCH DIN VARDAG?
– Tre ord? Inte lätt! Jag skulle säga smidighet, anpassningsförmåga och lugn. Sanningen är att det är svårt att tala om en ‘vardag’ då det är så olika från dag till dag. Att ingå i ledningsgruppen för ett företag som utvecklar en innovativ tjänst som denna kräver stor anpassningsförmåga. Det går inte en dag utan överraskningar.
– De olika kriser som drabbar våra målgruppsmarknader, oavsett om det är pandemin och dess inverkan på flygplatser (och deras parkeringsplatser), eller bristen på komponenter som påverkar den globala fordonsindustrin (och därmed den tillhörande logistiken), så slår det även hårt mot oss. Det får stora och mycket direkta konsekvenser för företaget.
– Därför är det nödvändigt att hålla kursen, men samtidigt vara beredd på att snabbt kunna ändra riktning. Man behöver kunna skapa ‘öar av stabilitet’ i en extremt instabil värld.
SEDAN 2019 FINNS DET SJÄLVKÖRANDE STAN-ROBOTAR PÅ P5+-PARKERINGEN PÅ LYON SAINT-EXUPÉR FLYGPLATS. HUR LÅNGT KOMMER STANLEY ATT KUNNA NÅ UNDER DE NÄRMASTE ÅREN?
– Tyvärr stoppade pandemin upp flödet vi hade när vi rullade ut tjänsten på flera nya flygplatser. Just den marknaden är för närvarande vilande i väntan på att flygtrafiken återupptas på allvar. Det gav oss dock möjlighet att påskynda expansionen på en annan marknad, logistiken för färdiga fordon (FVL, Finished Vehicle Logistics). Det handlar alltså om logistiken för nya fordon, mellan fabriken de tillverkas på och till återförsäljaren, eller slutkunden.
– Vi ser också möjlighet till expansion på området begagnade fordon; en tydlig trend visar på stark tillväxt inom industrin för rekonditionering (rekond) av fordon, för att förbättra deras andrahandsvärde. Trenden lägger grunden för en cirkulär ekonomi inom bilindustrin. Det skulle kunna innebära ett nytt intressant användningsområde för vårt system, för att optimera flödet av fordon in och ut ur fabriker och verkstäder där renoveringen sker.
– Vi har också tecknat ett strategiskt partnerskap med Mitsubishi Heavy Industries i Japan, där vi studerar olika tillämpningar av vårt system. När körvanorna förändras – särskilt för stadsbefolkningen som äger färre bilar och förlitar sig på uthyrning under sin semester – ser vi möjligheter inom detta område i framtiden.
För att testa robotparkeringen P5+ på Lyon Saint-Exupéry flygplats, och checka in din bil (som sedan parkeras av robotbetjänten Stan), klicka på länken nedan 🚘
lyonaeroports.com/automatic-parking
Den självkörande robotbetjänten Stan in action på Lyon Saint-Exupéry flygplats
MED STAN GÖR DU LIVET ENKLARE FÖR MÅNGA ANVÄNDARE. HUR MÅNGA HAR HITTILLS VALT ATT ANVÄNDA SIG AV TJÄNSTEN?
– Mer än 16 000 familjer har dragit nytta av denna högt värderade parkeringsservice: att bara kunna lämna sitt fordon utan att behöva leta efter en parkeringsplats, lasta av bagaget i skyddad miljö nära busshållplatsen, och sedan enkelt kliva på bussen till flygterminalen. Ett lugnt sätt att påbörja sin resa!
– Nivån av tillfredsställelse som rapporterats av användarna är extremt hög. Speciellt all tid som sparas, och det med ökad säkerhet. Inga fler långa vandringar med bagage och barn på enorma parkeringsplatser. En plats där för övrigt förarnas vaksamhet kan lämna mycket att önska, då de söker efter en parkeringsplats samtidigt som de oroar sig för komma för sent till flyget.
VILKA ÄR DINA OCH STANLEY ROBOTICS STÖRSTA UTMANINGAR?
– Min position innebär att mina utmaningar sammanfaller med företagets. Jag skulle säga att den största utmaningen är att hitta rätt riktning på ett stort område fullt av möjligheter. Robotens tekniska utmaningar innebär att vi vill göra den ännu smidigare. Vi vill utöka dess förmåga att uppfatta den närmaste omgivningen genom att kombinera olika syntekniker. Vi tittar också på den amerikanska marknaden. Där finns det större och tyngre fordon som kräver att roboten är mer kraftfull.
– Vi arbetar också på att optimera samarbetet mellan robotarna. Det gör vi genom att ge varje robot det mest relevanta uppdraget med tanke på den totala effektiviteten. Detta kräver en hög kapacitet att upptäcka bankonflikter i förväg, men vårt forskningsarbete på detta område börjar ge resultat.
När det gäller ett startupföretag som verkar inom ett industriområde är det viktigt att inte splittra våra insatser. Det är ibland frustrerande men nödvändigt. Det är viktigt att ge våra ambitioner tid. Den största utmaningen är att träffa rätt val vid rätt tidpunkt.
Mathieu Lips
HUR SER FRAMTIDEN UT FÖR STAN? KOMMER DEN FÅ SÄLLSKAP AV ANDRA SJÄLVKÖRANDE ROBOTAR?
– För det första kommer Stan att bli starkare, smidigare och snabbare med målet att utöka sitt användningsområde och utvecklas närmare användarna. Men vi har också bredare diversifieringsprojekt inom godstransporter i pipeline. Vår ambition är att tillföra värde till all logistik i utemiljö utifrån den expertis vi har utvecklat genom våra två aktuella användningsområden (robotisering av allmänna parkeringar och logistikparkeringar).
VILKET ÄR DET BÄSTA YRKESMÄSSIGA RÅD DU NÅGONSIN FÅTT?
– De enda yrkesmässiga råd jag fått var att försöka göra saker som var vettiga, åtminstone för mig. För mig har den vägledande principen alltid varit att satsa på något som jag gillar tekniskt, och jag har alltid gillat saker som rör sig av sig själva, sedan jag var liten. Den första “roboten”, tvättmaskinen, revolutionerade livet i hemmet. Det är bara ett exempel på hur tekniken kan erbjuda lösningar på många områden.
VAD KAN DU BERÄTTA FÖR OSS OM STANLEY ROBOTICS UNDER DE KOMMANDE ÅREN? VAD DRÖMMER DU OM FÖR STANLEY ROBOTICS?
– Vi har lyckats skapa ett företag med ett enormt förtroende hos kunderna. Min första dröm är att hålla företaget vid liv, om inte annat så för att teamet och den välvilja som råder här är exemplariska. Det betyder inte att det är lätt varje dag, så här i komponentkrisens och pandemis kölvatten. Det som är helt fenomenalt är att vi inte lagt en enda sekund av energin på något annat än att göra framsteg i företaget, och på att förändra världen.
Vi vill få ut våra robotar från parkeringsplatserna så att de kan komma närmare behoven.
Mathieu Lips
– Antingen skulle de kunna transportera något annat än bilar, eller hantera bilar närmare den plats där du vill parkera dem. Drömmen på flygplatser skulle vara att de hämtade bilarna framför terminalen. Till sist skulle vi kunna låta robotarna röra sig utanför parkeringarna. Strax före pandemin hade vi undertecknat en förlängning av avtalet på Lyon flygplats, men också avtal med Basel Mulhouse flygplats, och vi öppnade upp London Gatwick flygplats för allmänheten. På tre veckor satte pandemin stopp för samtliga avtal.
– Trots detta är vi optimistiska och öppna för nya möjligheter. Idag arbetar vi mycket i Japan och vi har två robotar i drift där. Under pandemin var gränserna stängda. Vi var då tvungna att lära upp grupperna på distans hur de skulle installera systemet och hur robotarna fungerar medan vi själva stannade kvar i Frankrike. Vi övervakade på avstånd, och det fungerade. 💫
En översättning av en artikel först publicerad på SIXT Magazine France