Många gånger är det de största och coolaste bilarna som får mest uppmärksamhet. Det är jeepar, SUV:ar och förstås sportbilar – för att inte tala om cabbar! Men det är inte alltid smart att köra en stor och vräkig bil, speciellt inte om man vill spara bränsle. Vi listar 10 nya och gamla stadsbilar att älska.
Den svåra situationen med ökade bensin- och dieselpriser gör att det kan bli tufft att klara av att tanka fullt. Övergången till elbilar är inte heller något alla klarar av. Kanske lider man brist på laddstationer i närheten eller så är det inte möjligt att köpa en ny bil på grund av ekonomin. Plötsligt är en liten bil nog så bra. I alla fall om du inte har en stor familj.
Okej att gå efter utseendet
Här följer en lista på små söta bilar, från den gamla godingen VW bubbla till mer moderna stadsbilar som Smart. Vissa är elbilar, andra bensinbilar eller hybrider, men alla är (eller var) en klok investering om du inte klarar dig utan bil. Och ja, vi har helt och hållet gått på utseendet.
För övrigt slutar många stadsbilar inom A-segmentet att tillverkas eftersom efterfrågan på rymligare bilar är större. Borde de inte hålla ut och bygga om bilarna för elbilsmarknaden istället? Det är ju där framtiden finns. I vissa fall har så skett, i andra fall passar vi på att vara nostalgiska och hylla gamla godingar.
1) VW bubbla ‒ New Beetle
Den sötaste bilen i världshistorien måste ända vara VW-bubblan! Redan när den kom hade den en unik design med sin runda form och spinnande motorljud. Att den första modellen, Typ 1, var allt annat än trafiksäker var förstås ett aber. Lastutrymmet fanns framme under huven och bensintanken satt nästan i knät på passageraren, vilket kunde vara förödande vid en krock.
Den äldre modellen av bubblan tillverkades fram till 2003 och den nyare fram till 2019. Om man planerar att bygga om bubblan till elbil är ännu oklart, men inte uteslutet. Den modernare bubblan byggde på en trygg VW Golf och låter också som en sådan. Motorn flyttades fram och det mesta uppdaterades, men formen är fortfarande lika gullig. Inte undra på att bilen blev populär – om än väldigt dyr!
2) Mini Cooper ‒ hundkojan
Hundkojan var en vanlig syn på våra svenska vägar på 1970-talet. Den som är bekant med Mr Bean vet att han susar fram i en knallgrön Mini av äldre modell. Den lilla brittiska bilen (numera BMW) verkar bara växa i popularitet och är inte längre billig i inköp. Elvarianten går lös på mellan 400.000 och 500.000 kronor beroende på tillval. Inte illa för något så litet, men ingen småbil är coolare än en Mini Cooper.
3) Fiat 500
Fiat 500 Topolino var den äldsta versionen av den italienska småbilen och tillverkades mellan 1936 och 1955. Mellan 1957 och till slutet av 1970-talet kom den Fiat vi är mer vana att se. Modellen var först en väldigt enkel mikrobil med bara tre hjul och en svag motor. Redan 1958 kom dock en sportmodell med starkare motor. Efter att ha legat i träda blåste Fiat 2007 liv en ny version som utsågs till Årets bil 2008. Även om den här modellen lämnar litet miljöavtryck så kom 2020 elbilen Fiat 500e.
4) VW Golf
Volkswagen Golf blev så populär att den i en del länder har en hel klass uppkallad efter sig, Golfklassen. Den är också en av de absolut mest älskade småbilarna. Senaste modellerna är den sjunde generationen och VW Golf har på många sätt varit en föregångare. Inte minst vad gäller den sportigare varianten GTI som man var först med i sin klass. Och Golfen hänger med än!
5) Smart
Faktiskt gör Smart skäl för namnet, trots att den fick så mycket skäll när den först dök ut på marknaden. Den beskylldes bland annat för att ha en motor som en gräsklippare. Smart var ursprungligen en produkt framtagen av klocktillverkaren Swatch och VW, men efter ett tag tog Mercedes över. Namnet är därför en förkortning av Swatch + Mercedes + ART. Idag finns den nya elektriska Smart EQ Fortwo ute på marknaden, med eller utan cab. Fränare och modernare än så kan det knappast bli!
6) Kia Picanto
Kia är ett sydkoreanskt bilmärke som till en början var ett eget bolag. År 1998 hamnade de i ekonomisk knipa och blev då uppköpta av Hyundai. I deras utbud finns bilar av varierande storlek och givetvis elbilar. Picanton började tillverkas 2003 och hade då en rad olika namn, exempelvis Kia Morning. Modellen hör till kategorin större stadsbilar och Kia själva påstår att de har det största bagageutrymmet. Upp till bevis! Den senaste modellen bådar i alla fall gott inför framtiden: eldriven, pigg, bra utrustad och charmig.
En test av Ford Ka från 2010
7) Ford Ka
När Ford Ka lanserades 1996 inom gruppen stadsbilar var den gulligt grodlik. Det var något med de sluttande sidorna och formen som påminde om en groda. Många klagade faktiskt på hur den såg ut. I början låg grod… bilen lätt på vägen och hade en tendens att studsa. Med åren har Ka-modellen blivit större och tyngre. Den räknas idag som en småbil och har därmed även den klivit över till B-segmentet.
8) Citroën 2CV & C1
Den här lilla bilen är så fransk att det knappt går att komma på något franskare. Den klassiska Citroën-modellen 2CV tillverkades mellan 1948 och 1990. Kärt barn har många namn och några har kallat den för “Lingonplockare”. Därefter kom modell C1 som inte var lika söt, men som modern bil räknat ändå får godkänt. Tyvärr har även den modellen slutat tillverkas, men kan säkert gå att få tag på på andrahandsmarknaden ännu ett tag framöver. Kom igen Citroën, blås nytt (el)liv i “lingonplockaren”!
En informationsfilm om Renault Twingo Urban Night, Limited Edition
9) Renault Twingo
Renault Twingo lanserades 1993 som en mindre kompis till Renaults större Clio-modell. Det här är en kul kille som fortfarande tillverkas. Märkligt nog så har den inte rullat ofta på svenska vägar. Till en början var krocksäkerheten en anledning, men vad hände sen? Renault har skapat en ny modell som elbil, Renault Twingo E-Tech, och den är helt bedårande. Den tekniska utrustningen och bagageutrymmet är uppdaterade så det är synd om inte heller E-tech-modellen når Sverige.
En recension av Toyota iQ
10) Toyota iQ
Den japanska mikrobilen Toyota iQ (från 2009) hade allt man förväntar sig av stadsbilar. Den var liten (förstås) och lätt att manövrera, men också säker. Modellen hade hela nio krockkuddar och var världens första bil med krockgardin för rutan baktill. Innan den lanserades var det Toyota Yaris (1999) och Aygo (2005) som fick glänsa i småbilskategorin. I dagsläget är det oklart om Toyota iQ kommer göra comeback. Eftersom mindre elbilar efterfrågas mer och mer så är det inte helt omöjligt att modellen får en renässans.