När vi byter från fossildrivna bilar till elbilar är det inte bara tankningen som byts ut mot laddning. Det finns även andra saker man kan behöva tänka på, som till exempel vilka bildäck elbilen har. Det visar sig nämligen att elbilar fungerar annorlunda och kräver andra däckegenskaper.
Vi informerar om de tre viktigaste sakerna att tänka på, samt om nya material i bildäck till elbilar. Snabblänkarna nedan tar dig direkt till det som mest fångat ditt intresse:
● Motståndet påverkar räckvidden
● Även tyngden påverkar räckvidden
● Ljudet från bildäcken påverkar körupplevelsen
● Nya material i framtidens bildäck
Motståndet påverkar räckvidden
Rullmotståndet är det allra viktigaste när det gäller att spara på räckvidden hos elbilar. Här har även bilens tyngd stor betydelse. (Se nedan.) När elbilarna rullar på vägarna kan däcken värmas upp, så kallad vulkanisering uppstår, men de värms sällan upp lika mycket vilket skapar olika stort motstånd. Detta kan undvikas om däcken är speciellt anpassade för elbilar.
Däck med lägre rullmotstånd kan även användas på bensin-, diesel- och hybridbilar, vilket gör att du sparar drivmedel. Här spelar också bilens storlek in. En större bil som en SUV har rent naturligt ett större rullmotstånd än en liten Smart.
Även tyngden påverkar räckvidden
En elbil är som regel upp emot 30 % tyngre än bensin- och dieselbilar. En personbil alltså. Ju större fordonet är desto högre vikt, och desto kortare blir räckvidden. Både hög vikt och högt motstånd innebär också att däcken slits fortare. Därför har många stora däcktillverkare tagit fram nya däck och nya gummiblandningar som klarar större påfrestningar. Däckens konstruktion är också annorlunda.
För att spara på däcken kan du hålla koll på elbilens lastindex. Du hittar information om hur du går tillväga i bilens manual. Viktigt är att du aldrig belastar däcken mer än det tillåtna värdet!
Ljudet från bildäcken påverkar körupplevelsen
En elbil är betydligt tystare än en bensin- eller dieselbil; motorn står bara för 15% av bullret. Vissa elbilar hörs knappt alls när de susar fram på vägarna. Det som hörs ‒ och då framför allt inne i bilen ‒ är ljudet från bildäcken (40%) och vindbruset (30%). När bilen i sig blir tystare kan detta morrande snabbt bli irriterande. Här stöter vi dock på en motsägelse.
Om däckens kontaktyta mot asfalten minskar, ja då minskar inte bara ljudnivån utan även väggreppet. För att dämpa bullernivån har man uppfunnit en annan typ av däckmönster som avleder ljud. Även inuti däcken har man lagt in en slags matta som absorberar ljud. På så vis blir körupplevelsen mer behaglig.
Nya material i framtidens bildäck
Man skulle kunna tro att det är det snabbare accelererandet som gör att elbilarna kräver starkare bildäck. Det har med saken att göra, men tydligen spelar vridmomenten vid körningen större roll. Även den djupare tyngdpunkten, då batteriet är lågt beläget, kan innebära att däcken behöver andra egenskaper.
Den största skillnaden på däcken för elbilar och “vanliga” däck är att man förstärkt däcksidorna för att de ska klara av skarpa kurvor och andra vridmoment. I det fortsatta utvecklingsarbetet kommer återvinning få en större plats, och inte bara av gummi. Man har till och med börjat titta på hur man kan använda återvunnet material från PET-flaskor vid däckframställningen. The sky is the limit, som man brukar säga.
Läs mer om elbilar hos SIXT och om räckvidden vid kallt väder.