Bildäck måste lagas av ett proffs, så du bör absolut avstå från att försöka själv. Att bedöma om ett specifikt bildäck faktiskt kan lagas, samt själva lagningen med lämpliga verktyg, är snudd på omöjligt för en lekman. Höghastighetsdäck och motorcykeldäck repareras inte heller, utan byts ut direkt.
Så uppstår skador på dina bildäck ✂
Om du kommer för nära en trottoarkant och i en olycklig vinkel kan sprickor i däcket uppstå och luften börja svika. Förare märker sällan skadan. Snökedjor kan också skada däckets gummiyta. Vid höga hastigheter kan för lågt lufttryck leda till överhettning av däcket och att slitbanan kan lossna. När däcket åldras kan det också orsaka skador. Varje däck har ett DOT-nummer med tillverkningsvecka och -år angivet. Efter några år är däcket gammalt, även om det inte används. För däck med en hastighetsgräns på 100 km/tim krävs därför ett däckbyte efter sex år. Åldrandet kan kännas igen genom torrsprickor. Därför bör du inte spara på däck i onödan. Bättre också att välja hög kvalitet, eftersom bra däck klarar sig bättre i däcktester.
Trasig ventil eller främmande föremål
En trasig ventil eller ett tappat ventillock kan också orsaka däckskador, speciellt ifall ventilen öppnas under hög hastighet. Den vanligaste orsaken till däckskador är dock främmande föremål som spikar, stenar eller glasbitar. Slanglösa däck tappar luften genast, medan konventionella däck skadas på lång sikt.
Hastighetsindex och ståplattor
Ett felaktigt hastighetsindex (Q för vinterdäck) kan också skada däcket. Den specificerade hastigheten kan vanligtvis överskridas ‒ dock ej för Q-märkta däck. Om 160 km/tim anges kan däcket skadas redan efter 10 minuter i 170 km/tim, och efter bara 3 minuter i 180 km/tim. Om fordonet exempelvis är avställt på vintern eller står still länge så kan det leda till permanent deformation av däcken, så kallade ståplattor, vilket i värsta fall kan leda till däckskador.
Punktering medan du kör ⚠
Svåra olyckor inträffar ofta på grund av punktering. Om ett däck går sönder eller exploderar måste du sakta ner omedelbart, försöka hålla bilen på vägen, och vad du gör ‒ panikbromsa inte! Trampa istället ner kopplingen och släpp gasen. Att hålla sig i körfältet är det svåraste eftersom fordonet drar kraftigt åt ena sidan. Om det är ett framdäck dras bilen mycket kraftigt i riktning mot det punkterade däcket.
Om bakdäcket får punktering
Punktering på ett av bakdäcken är betydligt allvarligare och det får bilen att luta ordentligt. Det är viktigt att hålla båda händerna på ratten, men trots det vore det fantastiskt om du på något sätt lyckas slå på varningsblinkern. Att växla är inte möjligt eftersom du inte kan ta handen från ratten. Motorbromsa genom att släppa gaspedalen, och tryck ner kopplingen när du kommit ner i en hastighet av 30-40 km/tim. Sedan låter du bilen rulla åt höger, ut på vägrenen.
Laga bildäck
Om vulstområdet inte är skadat kan ett bildäck lagas. Innan reparationen drar man däcket från fälgen. Punkteringshålet måste rengöras och gummit borstas. Sedan tätas hålet med en gummiplugg. Det kan vara en förvulkad gummiplugg, eller en kombiplugg med en lapp som trycks på plats inifrån och ut. En vulkaniserande vätska måste först appliceras på pluggen, en vätska som vulkaniserar vid normal rumstemperatur. På insidan klistras sedan gummilappen fast över det skadade området, och eventuellt överskott av pluggen skärs bort. En reparation kostar från cirka 250 kronor.
Däckskador på hyrbilen
Sixt Biluthyrning rekommenderar att komplettera med däck- och fönsterförsäkringen från vår samarbetspartner Trygg Hansa. Om något händer är självrisken noll kronor, vilket innebär att du inte behöver betala ett öre för att få bildäcken reparerade.
Mer information om Sixt försäkringar
Översättning: Ingrid Carlsson / Tyska originalet