Eftersom vi ställer oss mer och mer tveksamma till att flyga på grund av klimatkrisen behövs andra och bättre alternativ. Ett av dessa är höghastighetståget Hyperloop. Tekniken bygger på elektromagnetiska spår i tunnlar med ett vakuumsystem som gör att du kan åka Stockholm–Berlin på 1 timme. Elon Musk ligger bakom konceptet som utvecklats tack vare open source.
Människan har alltid sökt nya utmaningar och lösningar på problem. När nu flyget kan komma att fasas ut mer och mer behövs ett realistiskt alternativ. Vi behöver lösningar som är smarta, hållbara och snabba. Genom att koppla ihop rymd- och elektromagnetisk teknik tycks företagaren och entreprenören Elon Musk ha hittat ett vinnande koncept. Hans företag Tesla och SpaceX började jobba på projektet redan 2012. Andra företag och studenter har tack vare open source kunnat bidra med experiment och nya kunskaper. Fler och fler skapar egna modeller. Vad innebär då tekniken?
Tåget leviterar
Hyperloop bygger på att en kapsel som påminner om en rymdfarkost skjuts iväg genom en tunnel. Kapseln, eller “podden” som den kallas, flyger en bit ovanför spåret. Ja, den leviterar faktiskt med hjälp av elektromagnetisk teknik även kallas magnetisk levitation (maglev). I och med att det går att skapa nästan vakuum i tunneln kan man även minska luftmotståndet och friktionen samt på så vis öka farten. I dagsläget pratar man om farter på 700 och upp emot 1000 km/h. Andra höghastighetståg, som de som planeras i Sverige, klarar 250–320 km/h. Det är alltså en avsevärd skillnad. Tunnelns och tågens tekniska utformning ska göra att passagerarna inte känner av den hisnande och faktiskt livsfarliga farten.
Reklamfilm från Virgin Hyperloop (på engelska)
Framtiden rycker närmare
Det är inte någon futuristisk dröm vi pratar om. Nä, Hyperloop-banan kan bli verklighet mycket tidigare än man kan tro. Virgins grundare Richard Branson har redan testat Virgin Hyperloop i USA och räknar med att ha färdiga tåg i bruk så snart som 2027. När de kan tänkas komma till Sverige är dock oklart.
Den största plusfaktorn med tågen är att kunna få ner restiden. Om det bara tar 30 minuter till 1 timme att åka till olika städer i Europa, då är mycket vunnet. Inte minst med tanke på att tågstationer för det mesta ligger inne i centrum och inte en bit utanför staden som flygplatser gör. Det blir en slags tunnelbana, men mellan huvudstäder. Tänk dig att kunna jobbpendla till/från Paris eller Berlin varje dag!
Klimatsmart resande
Det viktigaste i ekvationen är förstås att Hyperloop blir ett klimatsmart sätt att resa. Energiförbrukningen kommer kunna ligga på cirka en tiondel av det flyget kräver idag, och 50 procent mindre än vanliga höghastighetståg. Koldioxidutsläppen minskar också radikalt då tågen drivs med elektricitet. Taket på tunnlarna kommer kläs med solpaneler som hjälper till att driva tågen. En annan fördel är ljudnivån. Såsom många andra elfordon kommer Hyperloop att vara tystgående. Andra som utvecklar Hyperloop-tåg är nederländska Hardt, polska Nevomo och spanska företaget Zeleros.
Ja, vad sägs om det? Om det fungerar som utlovat står vi inför ett nytt, spännande och miljövänligt sätt att resa. Stig ombord så åker vi!