Välkommen till SIXT
Vårt globala nätverk av SIXT-kontor fungerar generellt sett som vanligt. Det kan dock förekomma lokala begränsningar som att vi har varit tvungna att anpassa öppettiderna. Du hittar all information om vår hygienstandard här, samt om våra SIXT-kontor och öppettider på hemsidan när du bokar hyrbil.
Om SIXT hygienstandard
Våra uthyrningskontor har effektiva rengörings- och desinfektionsmedel, och vi har infört intensiva rengöringsprocesser för att minimera risken för spridning av coronaviruset. För att ytterligare minska risken för överföring av smitta följer vi WHO:s rekommendationer och har förändrat våra rutiner enligt följande:
- Våra anställda har instruktioner att tvätta händerna ofta och noggrant.
- Vi har skyddsskärmar av plexiglas på alla kontor.
- Alla våra medarbetare med kundkontakt bär ansiktsmasker, om de lokala myndigheterna kräver det, för att skydda sig själva såväl som våra kunder.
Maskplikt
Tänk på att maskplikt kan gälla utanför Sveriges gränser. SIXT har infört maskregeln på kontor i vissa länder, till exempel i USA. Maskerna är till för att skydda både dig och våra anställda. Vi ber om din förståelse och att du respekterar denna extra säkerhetsåtgärd.
Håll avståndet
Vi vill kunna erbjuda en säker och trygg miljö för våra kunder såväl som anställda i den här utmanande situationen. Därför har vi förutom vår hygienstandard infört ytterligare rutiner för att bättre kunna upprätthålla social distans:
- Vi har skyltar och lagt ut golvmarkörer för att hjälpa våra kunder att hålla avståndet på kontoren.
- Om det krävs av de lokala myndigheterna begränsar vi antalet anställda och kunder i lokalerna.
Så rengör vi fordonen!
Varje fordon måste uppfylla vår hygienstandard, SIXT Premium Cleaning Standard. Det innebär att innan vi hyr ut ett fordon så rengörs det professionellt med de senaste produkterna i en flerstegsprocess för att minimera risken för överföring av virussmitta.
- Allmän inspektion: Fordonet kontrolleras och inspekteras.
- Städning, insida: Skräp och kvarglömda saker plockas bort, fram- och baksätet i bilen dammsugs (även golvet), fönstren rengörs på insidan, bagageutrymmet dammsugs.
- Städning, utsida: Spolarvätskan testas och fylls på, utsidan av bilen tvättas, kvalitetscheck utförs.
- Desinficering av vanliga beröringsytor: Ratten, instrumentbrädan, knappar/spakar till olika funktioner, knapparna på bilstereon, mugghållarna, växelspaken och handbromsen med mera i mittpanelen, samt dörrhandtagen på både in- och utsidan desinficeras.
Kort film om rengöringen (på engelska)
....Boka/boka om med maximal flexibilitet
Hos SIXT har du maximal flexibilitet tack vare våra problemfria betalningsalternativ. Genom att välja alternativet Betala senare kan du boka bekymmersfritt idag, ändra vid behov och till och med avbryta din bokning när som helst – utan extra avgifter. Även bokningar som görs med alternativet Betala nu kan ändras kostnadsfritt.
Behöver du hjälp? Kontakta SIXT kundtjänst
Om du behöver ändra en bokning, avbeställa en bil eller behöver omedelbar assistans, tveka inte att kontakta oss. Som alltid är vår kundtjänst redo att hjälpa dig på tel. +46(0)771.89.00.00. Annars kan du enkelt avboka online.
Vanliga frågor
- Vill du boka en hyrbil och behöver veta om uthyrningskontoret har öppet?
- Vill du ändra en ännu obetald bokning?
- Vill du ändra en bokning du gjort via en SIXT-partner eller resebyrå?
- Vill du ändra en redan betald bokning?
- Har du bokat bil via ett uthyrningskontor som har tillfälligt stängt?
- Vill du boka en hyrbil bara en väg?
- Mer om städningen av fordon vid ett misstänkt/bekräftat fall av coronavirus.
1. Vill du boka en hyrbil och behöver veta om uthyrningskontoret har öppet?
I dagsläget finns det vissa begränsningar att hyra bil i länder som förklarats som riskzoner. Andra SIXT-kontor är vanligtvis öppna under ordinarie öppettider. För mer information kan du besöka www.sixt.se eller kontakta vårt bokningsteam. På utrikesdepartementets hemsida kan du läsa vilka länder de avråder från att besöka.
2. Vill du ändra en ännu obetald bokning?
Du kan ändra din bokning gratis. Se bokningsbekräftelsen du fått via e-post eller gå till vår webbplats för att boka om, ändra eller avboka nuvarande bokning. Observera att alla ändringar kräver en säkerhetskod och den kan du hitta i PDF-dokumentet som följde med bokningsbekräftelsen.
3. Vill du ändra en bokning du gjort via en SIXT-partner eller resebyrå?
Om din bokning gjordes via en av våra fritidspartners eller en resebyrå (till exempel Expedia, ADAC med flera), vänligen kontakta aktuell partner/resebyrå.
4. Vill du ändra en redan betald bokning?
Du kan även ändra en redan betald bokning om det gäller en hyrbil i ett område särskilt hårt drabbat av coronaviruset, eller ett land med resrestriktioner. Vänligen kontakta vår kundtjänst för mer detaljerad information om hur du gör eventuella ändringar av din bokning.
5. Har du bokat bil via ett uthyrningskontor som har tillfälligt stängt?
Vi kommer att kontakta alla kunder som bokat fordon på tillfälligt stängda uthyrningskontor för att vi tillsammans ska kunna hitta en lösning. Om du inte har fått ett samtal från oss inom 24 timmar före hyresperiodens början, vänligen kontakta bokningen.
6. Vill du boka en hyrbil bara en väg?
Att hyra en bil bara en väg är tillåtet inom samma region eller land. När det gäller internationella resor kan det endast bokas på begäran. Vänligen kontakta vårt bokningsteam via hemsidan eller ring +46(0)771.89.00.00 för mer information.
7. Vill du veta mer om städningen av fordonet vid ett misstänkt/bekräftat fall av coronaviruset?
Om ett fordon lämnats tillbaka och vi misstänker eller får ett bekräftat fall av coronavirus, då tar vi omedelbart bilen ur drift. Innan det används igen blir fordonet professionellt rengjort i en flerstegsprocess med rengörings- och desinfektionsmedel.
Vårt kundtjänstteam står alltid redo att hjälpa dig med frågor eller problem du kan ha utöver ändringar av din bokning. Ring +46(0)771 89 00 00, eller logga in via knappen nedan.
Ta hand om dig! / Ditt SIXT-team